Τετάρτη 23 Δεκεμβρίου 2009

Το Ξεκίνημα μιας Νέας Επιχείρησης

Η δημιουργία μιας επιχείρησης από τα πανάρχαια χρόνια ήταν η διέξοδος στην ανάγκη δημιουργικών και φιλόδοξων ανθρώπων για καλύτερη ζωή και ευημερία. Το γεγονός ότι ένας άνθρωπος δεν παραμένει στην υπαλληλική ασφάλεια, από μόνο του εμπεριέχει κίνδυνο και ρίσκο.
Συνήθως δε, είναι απολύτως ανάλογη η ευκαιρία με το ρίσκο. Δηλαδή όσο μεγαλύτερη είναι η προσδοκία για έσοδα και πλουτισμό από μία επιχειρηματική κίνηση τόσο μεγαλύτερο είναι το και το ρίσκο που αναλαμβάνει ο επιχειρηματίας.
Επιχείρηση σημαίνει ότι αλλάζω τη ζωή μου, τις σχέσεις μου, το ωράριο εργασίας μου. Ο επιχειρηματίας δεν έχει Κυριακές και σχόλες. Δεν μπορεί να κοιμάται ήσυχος.
Αν μιλήσουμε για την συνέχιση μιας οικογενειακής επιχείρησης ή την αγορά κάποιας υφιστάμενης είναι βέβαιο ότι θα ξεκινήσουμε από κάποιο επίπεδο. Ακόμα κι αν υπάρχει κακή πορεία έχουμε σαν δεδομένα τις όποιες υποδομές υπάρχουν και μία βάση για να δημιουργήσουμε περαιτέρω.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα και η δυσκολία στις μέρες μας είναι να εισαγάγεις στην αγορά ένα καινούριο προϊόν ή πολύ περισσότερο μία καινούρια επιχείρηση.
Είναι πλέον απολύτως ξεκάθαρο και δεδομένο ότι σε ελάχιστες αγορές υπάρχει ανάγκη για μία νέα επιχείρηση. Υπάρχουν τα πάντα! Απλώς δημιουργούνται κενά από κακούς επαγγελματίες ή από κακούς χειρισμούς. Αν θα θέλαμε να χρησιμοποιήσουμε ένα πιο κοινότυπο και σύνηθες παράδειγμα, θα παρομοιάζαμε την κάθε αγορά με μία πίτα από την οποία μπορείς να πάρεις κάποιο μερίδιο. Όλα τα μερίδια δεν είναι ίδια και κάποιοι τελικά μπορεί να μείνουν και νηστικοί. Χρειάζεται λοιπόν τεράστια προσοχή προκειμένου να μπορέσουμε να πάρουμε ένα μερίδιο αγοράς από τους ανταγωνιστές μας. Ιδιαίτερα το τελευταίο διάστημα που βιώνουμε την κρίση και την ύφεση χρειάζεται ακόμα μεγαλύτερη προσπάθεια και μελετημένες κινήσεις. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να περιορίσουμε το ρίσκο και να προχωρήσουμε εφόσον διαθέτουμε σε μετρητά, ίδια κεφάλαια τουλάχιστον το 50% της απαιτούμενης επένδυσης. Είναι πολύ σημαντικό να έχουμε θέσει ποσοτικούς στόχους οι οποίοι θα βασίζονται σε στοιχεία (δημογραφικά, ανταγωνισμού) και να αντιπαραβάλουμε τα έξοδα που θα έχει η εταιρεία μας ώστε να φανεί αν η επιχείρηση θα είναι κερδοφόρα ή ζημιογόνα.

Πρώτα απ’ όλα θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε μέσα μας τους λόγους για τους οποίους θέλουμε να κάνουμε επιχείρηση. Τι μας ωθεί σ’ αυτόν το δρόμο; Κάποια ανάγκη; Κάποια προβλήματα προσωπικά; Μήπως διαγνώσαμε κάποια ευκαιρία;
Επίσης θα πρέπει με απόλυτο ρεαλισμό και με βάση τις δυνατότητές μας να ξεκαθαρίσουμε το που θέλουμε να φτάσουμε. Να ξεκαθαρίσουμε ότι μας ταιριάζει η φύση της συγκεκριμένης δουλειάς και ότι έχουμε την γνώση να αντεπεξέλθουμε στις δυσκολίες που θα συναντήσουμε.
Να προχωρήσουμε στη δημιουργία μιας νέας επιχείρησης μετά από ενδελεχή έρευνα για τις άδειες που απαιτούνται από τις αρμόδιες υπηρεσίες. Υπάρχουν κάποιοι δρόμοι σε ορισμένους δήμους στους οποίους δεν επιτρέπεται να δημιουργηθούν συγκεκριμένες επιχειρήσεις. Είναι λοιπόν απαραίτητο να κάνουμε όλη την διαδικασία, να «μορφωθούμε» και ύστερα να προχωρήσουμε στη μίσθωση του καταστήματος. Επίσης είναι σημαντικό να έχουμε κάνει έρευνα ανταγωνισμού για να ελέγξουμε ότι υπάρχουν περιθώρια να τοποθετηθούμε στην εν λόγω αγορά αλλά και δυνατότητες να πάρουμε το δικό μας μερίδιο.
Το έχουμε γράψει πολλές φορές ότι η συνεργασία με δίκτυα franchise, κατά κανόνα μειώνει το ρίσκο. Όμως δυστυχώς υπάρχουν και κάποιες προβληματικές αλυσίδες και γι αυτό θα πρέπει να κάνουμε έρευνα για να ανακαλύψουμε τις παγίδες που κρύβονται πίσω από όμορφα γραφεία και μεγάλα χαμόγελα.
Εννοείται βέβαια ότι μετά την έρευνα και τη λήψη της απόφασης το πιο σπουδαίο στάδιο είναι η αξιολόγηση του καταστήματος. Σ’ όλες αυτές τις διαδικασίες μπορεί να αποδειχθεί πολύτιμος σύμμαχος, ένας εξειδικευμένος σύμβουλος franchise που θα προστατέψει τα συμφέροντά μας, θα μειώσει σημαντικά το ρίσκο, θα μας απομακρύνει από κακοτοπιές και θα βρει την καλύτερη επιχειρηματική λύση γι’ εμάς. Εφόσον λοιπόν έχουμε κάνει όλες τις παραπάνω ενέργειες με σοβαρότητα και σεβασμό προς τον εαυτό μας, τότε μπορούμε να ξεκινήσουμε το μακρύ και δύσκολο ταξίδι, το οποίο πλέον δεν θα βασίζεται σε υποθέσεις αλλά στην πραγματικότητα!

Κλείνοντας θα πρέπει να θυμόμαστε ότι εκτός από τα χρήματα και τις επενδύσεις η κάθε επιχείρηση είναι ένας δρόμος που αν δεν μας δίνει χαρά και κέρδη θα μας αλλάξει προς το χειρότερο τη ζωή μας. Για το λόγο αυτό είναι πολύ σημαντικό να έχουμε μελετήσει τις δυνατότητες διαφυγής και το αντίστοιχο κόστος, εφόσον προκύψει ένα κακό σενάριο.
Πάντως θα πρέπει να γίνει σαφές ότι εκείνος που έχει μελετήσει, έχει κάνει έρευνα, έχει όραμα και δουλέψει σκληρά και με πάθος έχει σε κάθε εποχή μεγάλες πιθανότητες επιτυχίας.

Δημήτρης Μήτος