Τρίτη 5 Αυγούστου 2008

ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΣΕ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΥΣ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΥΣ

ΜΙΧΑΛΗΣ ΣΤΑΥΡΙΝΟΥΔΑΚΗΣ
Διαβάζοντας το περιοδικό μας στις καλοκαιρινές σας διακοπές και παρακολουθώντας την επιχειρηματική δραστηριότητα στον χώρο που επιλέξατε γι’ αυτές, ενδεχομένως να κάνετε συνειρμούς για τυχόν ευκαιρίες επαγγελματικής σταδιοδρομίας σε τουριστικούς προορισμούς.
Οι τουριστικοί προορισμοί της χώρας μας είναι κοινωνίες οι οποίες χαρακτηρίζονται από έντονη οικονομική δραστηριότητα στο pick της τουριστικής περιόδου. Η αύξηση της δραστηριότητας είναι ευθέως ανάλογη με την αύξηση του τουρισμού, δημιουργεί ένα ανώτατο σημείο και φθίνει με τη σταδιακή αποχώρηση των παραθεριστών.
Είναι κλασικό παράδειγμα εποχικότητας και πραγματικός πονοκέφαλος, ο προγραμματισμός και η λειτουργία μιας επιχείρησης σε τέτοιες περιοχές. Αντίστοιχα όμως το δέλεαρ μεγάλο.
Σε κάθε τόπο που κατακλύζεται από κόσμο ξαφνικά επηρεάζονται από το γεγονός όλοι οι κλάδοι της τοπικής του οικονομίας, ακόμα και αυτοί που λειτουργούν όλο το χρόνο. Τόσο στο εμπόριο όσο και στην παροχή υπηρεσιών.
Εδώ θα δούμε όμως καθαρά τις εποχιακές επιχειρήσεις που έστω και αν κάποιες συνεχίζουν τη λειτουργία τους και εκτός σεζόν, στην ουσία κερδοφορούν κατά τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου.
Στον επόμενο πίνακα θα δείξουμε κάποιες κατηγορίες επαγγελμάτων και τη λειτουργία τους σε σχέση με την τουριστική κίνηση.
Για την ευκολία της παρουσίασης ας υποθέσουμε ότι το παράδειγμα μας αφορά κάποιο ελληνικό νησί με έντονο τουρισμό π.χ. Ρόδος ή Κέρκυρα.


Ένας βασικός παράγοντας για την απόφαση επένδυσης σε τουριστικές ζώνες είναι η εντοπιότητα.
Από εμπειρία γνωρίζω ότι μεγαλύτερες πιθανότητες επιτυχίας ενός τέτοιου εγχειρήματος είναι να γίνεται στον τόπο καταγωγής του επενδυτή. Αυτό γίνεται ακόμα ασφαλέστερο όταν είναι και ο τόπος μόνιμος κατοικίας του. Ο λόγος είναι ότι θα μπορεί να υποστηρίζει και να παρακολουθεί την επιχείρηση του και κατά την περίοδο της έντονης απόδοσης ώστε να μην έχει απώλεια εσόδων, κερδών, αλλά και την υπόλοιπη περίοδο για περιορισμό κόστους – ζημιών.
Η εντοπιότητα έχει και άλλα πλεονεκτήματα όπως:
- καλές σχέσεις με τοπικές Αρχές
- καλή πρόσβαση σε Δημόσιες Υπηρεσίες
- Ευκολότερη έκδοση Αδειών (οικοδομικών – λειτουργίας)
- Υποστηρίζεται από το ντόπιο στοιχείο την εποχή των ισχνών αγελάδων.
Σήμερα και με την κρίση που υπάρχει παγκοσμίως θεωρώ απαραίτητη προϋπόθεση, την από κοντά παρακολούθηση όποιας επένδυσης γίνει σε τουριστικό προορισμό.
Στον παρακάτω πίνακα παρουσιάζουμε τις επενδυτικές δραστηριότητες που προαναφέραμε κατά τάξη επένδυσης και χρόνο απόσβεσης.








Για να μην παραπλανηθούν οι αναγνώστες μας πρέπει να πούμε εδώ ότι ο ανωτέρω πίνακας δεν αναφέρεται στην αποτελεσματικότητα της επένδυσης που είναι συνάρτηση πολλών παραγόντων, όπως τζίρου, κερδοφορίας, κ.λπ.
Για να προτιμήσει και να επιλέξει κάποιος αντικείμενο χρειάζονται και άλλες πληροφορίες και επισταμένες μελέτες.
Επιγραμματικά θα αναφέρω κάποια βήματα σκέψης που πρέπει κάποιος να ακολουθήσει προκειμένου να αποφασίσει αν θα επενδύσει σε τουριστικό προορισμό και τι επένδυση θα κάνει:
 Μέγεθος επένδυσης
 Πηγές χρηματοδότησης
 Δυνατότητα επιδότησης
 Δυνατότητα εγκατάστασης στο συγκεκριμένο τόπο (μεταδημότευση)
 Κάλυψη θέσεων εργασίας από το οικογενειακό περιβάλλον
 Δυνατότητα επιχείρησης που αναπτύσσεται με τη μέθοδο του Franchising. SOS!!! Για περιορισμό του ρίσκου.
 Δυνατότητα εύρεσης κατάλληλου location. Και σε αυτή την περίπτωση είναι σημαντικός παράγων επιτυχίας.
Έτσι κι αλλιώς θα έχετε το χρόνο να αποφασίσετε για την καλύτερη λύση μια που βρισκόσαστε σε διακοπές χαλαρώνοντας από τη δύσκολη χρονιά που πέρασε.
Από εμάς καλό καλοκαίρι!!!!!!