ΠΗΓΗ: www.franchise.gr
Το franchising αποτελεί
το θεμελιώδες συστατικό του καταλυτικού μίγματος που θα τονώσει την ελληνική
οικονομία, καθώς μέσω του franchising ο κάθε ικανός και με διάθεση να εργασθεί, μπορεί να
ξεκινήσει τη δική του επιχείρηση, έχοντας λυμένα μια σειρά από ζητήματα, από το
πως θα ονομάσει το κατάστημά του και πως θα το διαμορφώσει, μέχρι από που θα
αγοράζει και πως θα το διαφημίζει. Η οικονομία κλίμακος που παρέχεται μέσω του franchising δεν αφορά μόνο
τις τιμές των εμπορευμάτων και των α’ υλών, αλλά και τη κεντρική διοίκηση και
συντονισμό όλων των απαραίτητων τμημάτων που κάθε σύγχρονη επιχειρηματική
οντότητα οφείλει να διατηρεί, όπως R&D, Logistics, Quality Management, HR, τμημάτων που ένα μεμονωμένο
κατάστημα φυσικά και δεν έχει τη δυνατότητα να συντηρεί.
Η δημιουργία νέων franchise καταστημάτων
αφενός δίνει διέξοδο ως αυτοαπασχόληση σε όσους αναζητούν μεγαλύτερο εισόδημα
και διέξοδο της δημιουργικότητάς τους, αλλά και δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας
ενισχύοντας την αλυσίδα «Πληρώνομαι – Καταναλώνω» - «Πληρώνεται – Καταναλώνει»,
μια αλυσίδα που έχει «σπάσει» με την φοροεπιδρομή και τον ψυχολογικό πόλεμο που
βιώνουμε από τα ΜΜΕ, αιτιολογημένα ή όχι.
Προς επιβεβαίωση των ανωτέρω, ο
θεσμός του franchising
απέδειξε ότι αντέχει στην κρίση, καθώς μόνο μια ματιά στους εμπορικούς δρόμους
της χώρας αποδεικνύει του λόγου το αληθές, όπου τα μόνα καταστήματα που επιζούν
είναι αυτά που έχουν ενταχθεί σε μια αλυσίδα franchise, αλλά και μέσα στην ανελέητη κρίση κοντά 120 νέα
καταστήματα εγκαινιάσθηκαν μέσα στο 2011, όταν η συντριπτική πλειοψηφία των
μεμονωμένων καταστημάτων και των μικρών αλυσίδων λιανικής, απλά, δεν τα έβγαλε
πέρα.
Σύμφωνα, δε με την ετήσια
έκθεση ανασκόπησης του κλάδου που αφορά το 2011 από το Παρατηρητήριο
Franchise, τον φορέα αποτύπωσης του κλάδου, με τη συνδρομή του portal
Franchise.GR και του περιοδικού FRANCHISE BUSINESS, το κύριο συμπέρασμα αφορά στην διαπίστωση
ότι το franchising αντιστέκεται στην
κρίση και παρουσιάζει τόσο αύξηση
της διείσδυσής του στην αγορά σε 10%, όσο και σημαντική αύξηση της ζήτησης δηλαδή του ενδιαφέροντος από
δυνητικούς επιχειρηματίες – δικαιοδόχους.
Σαφέστατα, η υφιστάμενη κρίση
έχει επηρεάσει τις αλυσίδες δικαιόχρησης, όπου πέρα από το θετικό της αύξησης
της ζήτησης από ενδιαφερόμενους δικαιοδόχους, αντιμετωπίζουν σοβαρά ζητήματα
που ξεκινούν από τη μείωση των εσόδων των καταστημάτων τους και από την
φοροεπιδρομή που δέχονται τόσο οι δικαιοδόχοι, όσο και οι μητρικές εταιρείες.
Ανεξάρτητα από τον κλάδο που δραστηριοποιούνται όλα τα καταστήματα έχουν δεχθεί
σημαντικές πιέσεις στα έσοδά τους.
Κάποιοι κλάδοι αντιμετωπίζουν μείωση άνω του 60% βλ. ένδυση – υπόδηση, κάποιοι
της τάξεως του 10% - 20% βλ. εστίαση, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν υπάρχουν
εξαιρέσεις, οι οποίες είτε είναι τυχαίες, είτε (και συνήθως) οφείλονται σε
διαρθρωτικές αλλαγές.
Οι σημερινές συνθήκες της αγοράς,
εκτιμάται, ότι θα αυξήσουν την διείσδυση του franchising σε 15%
- 20%, αποδεικνύοντας ότι τα προνόμια του franchising αφενός θωρακίζουν τα
καταστήματα λιανικής έναντι στις κακουχίες της κρίσης και αφετέρου οπλίζουν τις
μητρικές εταιρείες με το μέγεθος και την ευελιξία που εξασφαλίζουν τις
ελάχιστες κρίσιμες προϋποθέσεις επιβίωσης.
Επιπλέον, η ίδια
η αγορά αναδεικνύει το franchising, καθώς 2 στους 3 ενδιαφερόμενους νέους
επιχειρηματίες αναζητούν μέσα από το franchising τη λύση στα επιχειρηματικά και
επαγγελματικά όνειρά τους. Οι ίδιοι οι καταναλωτές, με περισσότερη πλέον
προσοχή ή και καχυποψία στις επιλογές τους, εμπιστεύονται επώνυμα καταστήματα,
θεωρώντας ότι διασφαλίζουν το ιδανικό value for money, δηλαδή την σωστή τιμή
και ποιότητα.
Τελικά,
στο πλαίσιο του σημερινού άστατου οικονομικού περιβάλλοντος, το franchising αναδιαμορφώνεται,
αναπτύσσεται, αντέχει και κυρίως αποτελεί τη καλύτερη λύση για όσους επιθυμούν
να εκμεταλλευτούν τις ικανότητές τους και να δώσουν διέξοδο στις φιλοδοξίες
τους για μια καλύτερη ζωή.