Προκειμένου να επιβιώσουν, οι επιχειρήσεις οφείλουν να προσαρμοστούν άμεσα, να κατανοήσουν και να εφαρμόσουν λιτές επιχειρηματικές δομές και διεργασίες, αλλά και να καινοτομήσουν εντός του ευρύτερου περιβάλλοντος λειτουργίας τους.
Η ελληνική οικονομία βρίσκεται σε εξαιρετικά δύσκολη θέση, καθώς αντιμετωπίζει ανυπέρβλητα προβλήματα. Οι επιχειρήσεις, σε κάθε κλάδο και κάθε μεγέθους, αντιμετωπίζουν μείωση της ζήτησης, ως αποτέλεσμα της μείωσης της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών. Ταυτόχρονα, αντιμετωπίζουν μεγάλες καθυστερήσεις, αλλά και αβεβαιότητα στις απαιτήσεις τους. Οι πελάτες, κυρίως Β2Β ή χονδρικής, καθυστερούν όλο και περισσότερο να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους και αδυνατούν να ανταποκριθούν σε αυτές. Το ερώτημα που βασανίζει όλους τους επιχειρηματίες αφορά στην στρατηγική και ενέργειες που οφείλουν να υιοθετήσουν προκειμένου να αντεπεξέλθουν και να επιβιώσουν. Η απάντηση, ωστόσο, θα πρέπει να δοθεί από την κάθε επιχείρηση ξεχωριστά, ανάλογα με τις δυνάμεις της, την φιλοσοφία της και τις ιδιαιτερότητες του κλάδου της.
ΑΞΟΝΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ
Πρωταρχικός στόχος κάθε επιχείρησης είναι η επιβίωση, άρα ριψοκίνδυνες επενδύσεις και μεγαλεπήβολα σχέδια θα πρέπει, προς το παρόν, να αποφεύγονται πάση θυσία.
Ο δεύτερος στόχος αφορά στον περιορισμό των εξόδων, ώστε να διατηρηθεί το μεικτό περιθώριο καθώς οι τιμές λιανικής έχουν συμπιεσθεί, με ταυτόχρονη μείωση του κύκλου εργασιών, μειώσεις μισθών, περικοπές θέσεων εργασίας, επαναδιαπραγμάτευση μισθωτηρίων, συμφωνιών με προμηθευτές κ.λπ.
Καθώς η ελληνική αγορά χαρακτηρίζεται από παρατεταμένη ύφεση, αναζητείστε νέες αγορές, εντός και εκτός Ελλάδος.
ΡΕΥΣΤΟΤΗΤΑ
Ο πλέον επικίνδυνος παράγοντας που οδηγεί σήμερα τις επιχειρήσεις στην αποτυχία αφορά στην έλλειψη ρευστότητας, καθώς οι επιχειρήσεις δεν βάζουν λουκέτο λόγω ζημιών, αλλά λόγω έλλειψης ρευστότητας, ακόμη και αν είναι κερδοφόρες. Κατ’ αυτόν τον τρόπο θεωρείται άκρως σημαντική η κατάρτιση ενός προγράμματος ταμειακών ροών, μέσω του οποίου θα προγραμματιστούν οι πληρωμές και τα δάνεια.
• Να εκδίδετε άμεσα τα τιμολόγια πώλησης, χωρίς να περιμένετε μαζική έκδοση.
• Να επικοινωνείτε άμεσα και να πιέζεται ευγενικά τους πελάτες σας για καθυστερήσεις πληρωμών.
• Να καθορίσετε ανώτατα όρια πίστωσης.
• Ορίστε εκπτώσεις για πληρωμές μετρητοίς.
• Επαναδιαπραγματευθείτε σκληρά τις μισθώσεις σας. Μετακομίστε.
• Διαπραγματευτείτε καλύτερους όρους πληρωμής και χαμηλότερες τιμές από προμηθευτές.
• Μειώστε τα αποθέματά σας.
• Κατανοήστε ότι δεν είναι και καιρός για σημαντικά προσωπικά έξοδα.
• Μειώστε τους σταθερούς μισθούς και δώστε bonus πωλήσεων.
• Μετατρέψτε όλο το προσωπικό σας σε πωλητές.
• Ορθολογικοποιείστε το δίκτυο χονδρικής σας.
• Βρείτε νέους συνεργάτες μέσω franchise.
• Διευκολύνετε τον τρόπο πληρωμής των πελατών σας, πιστωτικές κάρτες, κουπόνια, πληρωμές μέσω internet, αντικαταβολή κ.λπ.
• Συγκεντρώστε τα δάνειά σας.
• Αξιοποιήστε τα ακίνητά σας μέσω του sales and leaseback.
• Αξιοποιήστε στο έπακρο τις δυνατότητες του internet.
• Επενδύστε σε νέο δυναμικό site.
• Επικοινωνήστε με τους πελάτες σας μέσω facebook και twitter.
• Κάντε τις πληρωμές σας μέσω πιστωτικών καρτών.
• Βάλτε στο λεξιλόγιό σας τη λέξη «διαφοροποίηση»
• Μη βασίζεστε σε «λίγους και καλούς» πελάτες.
• Βρείτε νέους πελάτες.
• Βρείτε νέους προμηθευτές.
• Βρείτε νέα κανάλια πώλησης.
• Να παρακολουθείτε τις αλλαγές στις προτιμήσεις των καταναλωτών και να είστε έτοιμοι με νέα προϊόντα.
• Καθορίστε τις ελάχιστες τιμές πώλησης. Ξεκινήστε σταδιακά πόλεμο τιμών.
• Οι εμπορικές αγορές συρρικνώνονται. Προσέξτε μη βρεθείτε εκτός αγοράς.
• Να είστε ευέλικτοι.
• Βρείτε σύμβουλο. Δεν μπορείτε πλέον να αποφασίζετε μόνοι σας.
• Ανανεώστε το προσωπικό σας. Εκμεταλλευθείτε τα χιλιάδες άνεργα στελέχη που διαθέτουν εκπληκτική εμπειρία και ικανότητες, που έως σήμερα δεν μπορούσατε να προσλάβετε λόγω των υψηλών αμοιβών που ζητούσαν.
• Αξιοποιήστε κατάλληλα το μειωμένο ανταγωνισμό.
• Αποκτήστε μεγαλύτερο μερίδιο στην αγορά. Οι ανταγωνιστές σας μειώνουν τις υπηρεσίες που προσφέρουν, με αποτέλεσμα την δυσαρέσκεια των πελατών τους, έτοιμοι να τους εγκαταλείψουν και να γίνουν δικοί σας πελάτες.
• Καινοτομήστε. Η οικονομική κρίση προσφέρει ευκαιρίες και συνθήκες που θα πρέπει να εκμεταλλευτούν έξυπνα οι μικρές επιχειρήσεις. Δημιουργήστε καινοτόμες στρατηγικές προώθησης, σχεδιάστε καινοτόμες στρατηγικές τιμολόγησης, αναπτύξτε καινοτόμες στρατηγικές διανομής, ανακαλύψτε καινοτόμα προϊόντα και υπηρεσίες.
Προσαρμοστείτε στο νέο κοινωνικό και οικονομικό περιβάλλον. Όσο πιο γρήγορα προσαρμοστείτε, τόσο πιο αποτελεσματικά θα ξεπεράσετε την κρίση. Ρισκάρετε και αλλάξτε την φιλοσοφία σας, τις οργανωτικές δομές σας και τις διαδικασίες της επιχείρησής σας.