Τετάρτη 10 Οκτωβρίου 2012

Franchise Frozen Yogurt – 10+1 Αλήθειες και Μύθοι

ΠΗΓΗ: www.franchise.gr



Σε καθημερινή πλέον συνήθεια τείνει να καθιερωθεί η καλοκαιρινή μόδα του frozen yogurt, σύμφωνα με τις αναλύσεις των αλυσίδων franchise, οι οποίες ξεπερνούν τις 10, με αρκετούς νεοεισερχόμενους παίχτες, όπως το selatrevo από την Γρηγόρης Μικρογεύματα και το yogorino από την Ιταλία. Από την άλλη μεριά, περισσότερα από 50 καταστήματα franchise έχουν ξεκινήσει να λειτουργούν από το Πάσχα του ’12, τόσο εντός Αττικής, όσο και σε μεγάλες πόλεις της χώρας. Καθώς, δε, το επενδυτικό ενδιαφέρον διατηρείται αμείωτο, έχουν αρχίσει και ξεκαθαρίζουν ορισμένα θεμελιώδη ζητήματα:

#1

Είναι το προϊόν 100% Ελληνικό;
ΝΑΙ, αλλά όχι ακριβώς. Το προϊόν (frozen yogurt) έχει τρία συστατικά, το γιαούρτι, το γάλα και τον σταθεροποιητή. Τα περισσότερα καταστήματα διαθέτουν προϊόν από ελληνικό γάλα και γιαούρτι και εισαγόμενο σταθεροποιητή. Υπάρχουν, όμως, αλυσίδες των οποίων το προϊόν έχει σταθεροποιητή ελληνικής παραγωγής, υπάρχουν όμως και καταστήματα όπου το προϊόν παρασκευάζεται με προσθήκη νερού σε εισαγόμενο μείγμα.

#2

Είναι το προϊόν 100% διαιτητικό και υγιεινό;
ΝΑΙ, αλλά όχι ακριβώς. Το προϊόν διαθέτει χαμηλά λιπαρά, οπότε είναι κατά βάση διαιτητικό, όμως όσο αφορά στην γλυκαντική ουσία άλλοτε αυτή είναι φρουκτόζη ή στέβια, άλλοτε ζάχαρη, οπότε οι θερμίδες του ποικίλουν από κατάστημα σε κατάστημα και κυρίως, όταν προστεθούν θερμιδικά toppings χάνει κάθε διαιτητική έννοια. Το προϊόν είναι υγιεινό σε Κ.Σ. (κανονικές συνθήκες) λειτουργίας του καταστήματος, δηλαδή εφόσον αυτό καλύπτει τις προδιαγραφές ISO 22000 που αφορούν την υγιεινή και ασφάλεια, και κυρίως θέματα που σχετίζονται με την καθαριότητα και διαχείριση των Α’ Υλών, γεγονός που αναδεικνύει τις εταιρείες franchise με υποδομές και γνώση.

#3

Υπάρχουν κινέζικες μηχανές;
ΝΑΙ. Φυσικά και υπάρχουν, με κόστος 3 – 4 χιλ. ευρώ, με μια κάνουλα – γεύση, με προβληματισμούς αναφορικά με την τεχνική υποστήριξη, οι οποίες έχουν έρθει και ήδη λειτουργούν.

#4

Μπορεί να ανοίξει κάποιος κατάστημα με 30,000 ευρώ;
ΝΑΙ, αλλά σε ειδικές περιπτώσεις. Ένα κατάστημα των 30,000 ευρώ αφορά σε ένα μικρό κατάστημα των 25 – 30 τ.μ. με μια μικρή μηχανή και απλή διαμόρφωση του χώρου. Το θέμα δεν είναι αν μπορεί κάποιος να ανοίξει ένα κατάστημα με αυτό  το κόστος, αλλά το συνολικό επενδυτικό πλάνο του, δηλαδή που θα το ανοίξει και τι άλλα προϊόντα θα διαθέτει. Με πολύ μικρότερο κόστος υπάρχει και η εναλλακτική του frozen yogurt kiosk σε καθαρά εποχική βάση, σε shop-in-shop, σε παραλίες κ.λπ.

#5

Τα καταστήματα frozen yogurt κάνουν ημερήσιο τζίρο 3,000 ευρώ;
ΝΑΙ, και όχι μόνο. Τη περίοδο από Απρίλιο έως τέλος Σεπτεμβρίου, κάθε αξιοπρεπές κατάστημα σε καλή θέση σημείωσε ημερήσιο μέσο όρο άνω των 2,000 ευρώ, με πολλά καταστήματα να ξεπερνούν τις 3,000 ευρώ και πολύ λίγα να σημειώνουν και τριπλάσια μεγέθη. Ωστόσο, η εποχικότητα, ο ανταγωνισμός, οι ενδείξεις για μείωση των τιμών της λιανικής και η γενικότερη τάση (μόδα) που λογικά τείνει να μειωθεί, οδηγούν σε προβλέψεις των 700 – 1,000 ευρώ ημερήσιων εισπράξεων. Σαφέστατα, η εκτίμηση αυτή παρόλο που είναι συντηρητική, δεν είναι καθόλου άσχημη, καθώς σε συνδυασμό με το χαμηλό food cost και το λιγοστό αναγκαίο προσωπικό, οδηγεί σε πρωτοφανείς για την εποχή αποδόσεις.

#6

Όταν το προϊόν παρασκευάζεται εντός του καταστήματος, το συνολικό κόστος είναι μικρότερο;
ΝΑΙ. Το κόστος παρασκευής του προϊόντος οδηγεί σε food cost της τάξεως του 25% με ελάχιστη αύξηση των αναγκών του προσωπικού, καθώς η όλη διαδικασία δεν είναι καθόλου χρονοβόρα και ταυτόχρονα εξαιρετικά απλή.

#7

Τα καταστήματα self service απαιτούν λιγότερο προσωπικό;
ΝΑΙ, αλλά όχι ιδιαίτερα. Η λογική του self service δεν είναι η συμπίεση του λειτουργικού κόστους, αλλά η συμμετοχή του καταναλωτή στην διαδικασία, ώστε να ενισχυθεί η «έννοια» της διασκέδασης.

#8

Όσα περισσότερα toppings, τόσο μεγαλύτερος ο τζίρος;
ΟΧΙ. Τα στατιστικά συνηγορούν ότι η πλειοψηφία των καταναλωτών επιλέγει απλή αυθεντική γεύση γιαουρτιού και οι top σε προτιμήσεις γεύσεις είναι περιορισμένες. Άλλωστε, ισχύει πάντα ο κανόνας του 80-20, δηλαδή ότι το 80% των πελατών επιλέγει το 20% των γεύσεων. Οι πολλές γεύσεις οδηγούν σε πολλές μηχανές, δηλαδή αυξημένο κόστος επένδυσης και συνηθίζονται σε concepts του εξωτερικού, όπου οι καταναλωτές έχουν άλλη εξοικείωση και άλλη καταναλωτική συμπεριφορά. Δυο μηχανές είναι υπεραρκετές στις περισσότερες περιπτώσεις.

#9

Τα καταστήματα  frozen yogurt πωλούν μόνο frozen yogurt;
ΟΧΙ. Διαθέτουν μια πλήρη ποικιλία σε καφέδες, ροφήματα, smoothies, χυμούς, φρουτοσαλάτες, παγωτά κ.ο.κ.

#10

Τα καταστήματα  frozen yogurt λειτουργούν μόνο το καλοκαίρι;
ΟΧΙ. Το frozen yogurt σερβίρεται σε θερμοκρασία πολύ μεγαλύτερη από αυτή του παγωτού, έτσι χαρακτηρίζεται από εξομαλυσμένη εποχικότητα αναφορικά με τους χειμερινούς μήνες. Επιπροσθέτως, οι σοβαρές αλυσίδες έχουν ήδη εμπλουτίσει την προϊοντική γκάμα τους με προϊόντα ειδικά σχεδιασμένα – επιλεγμένα για τους χειμερινούς μήνες.

#10+1

Το frozen yogurt θα είναι μια ακόμη φούσκα;
ΟΧΙ. Παρόμοια φαινόμενα (π.χ. video clubs) δημιουργήθηκαν λόγω των τεχνολογικών εξελίξεων, την πρώτη φορά με την έλευση των DVDs και στη συνέχεια από τη δυνατότητα του downloading. Στο frozen yogurt, ο μοναδικό κίνδυνος είναι αυτός του κανιβαλισμού σε επίπεδο τιμών, κάτι παρόμοιο με αυτό που συμβαίνει ήδη στο «σουβλάκι». Δηλαδή, υπάρχει ο «κίνδυνος» του πολέμου των τιμών, για τον οποίο ήδη εκτιμούμε ανωτέρω μείωση ημερήσιου τζίρου στη χειρότερη περίπτωση κατά 50%, δηλαδή από το μέγιστο peak των 3 – 3,5 χιλ. ευρώ σε 1,5 χιλ. ευρώ, που οδηγεί στο διόλου ευκαταφρόνητο ημερήσιο μέσο τζίρο των 1,000 ευρώ. Από την άλλη, το ίδιο το προϊόν, ως προϊόν διασκέδασης και όχι ανάγκης, χαρακτηρίζεται από μικρότερη ευαισθησία στη σχέση «ζήτηση» – «τιμή λιανικής». Η, δε, εναρμόνιση του υγιεινού τρόπου ζωής στο lifestyle concept των καταστημάτων, ενισχύει τη δυναμική τους και τα ενδυναμώνει στο μέλλον. Βέβαια, από τα ανωτέρω εξάγεται το βασικό συμπέρασμα, ότι το συνολικό concept είναι τόσο δυναμικό (δηλαδή εξελίσσεται συνέχεια), όσο και περίπλοκο (καθώς αφορά marketing, προϊόντα, οργάνωση, logistics κ.ο.κ.), ώστε βιώσιμες και κερδοφόρες επιλογές για τους ενδιαφερόμενους επενδυτές είναι μόνο αυτές που υποστηρίζονται από αλυσίδες franchise, με υποδομές, εμπειρία και γνώση.