Δευτέρα 1 Μαρτίου 2010

Μετέτρεψε την Κρίση σε Ευκαιρία

Ο Νέος Ρόλος του Διευθυντή Ανάπτυξης
Πλάτων Τρ. Μαλλικούρτης, Εκδότης FRANCHISE BUSINESS και Managing Partner FBS

Από το φθινόπωρο του 2008 έως σήμερα έχει περάσει ικανός καιρός για να ωριμάσει η ιδέα της Νέας Εποχής και στους πλέον αισιόδοξους από εμάς, αυτούς που πίστευαν ότι η κρίση αναμένεται να ολοκληρωθεί στα μέσα του 2010. Σήμερα, όχι μόνο αντιμετωπίζουμε ένα Euromess (*), αλλά διαπιστώνουμε ότι η Κρίση ήταν η αφετηρία μιας νέας κοινωνικοοικονομικής και πολιτικής κατάστασης, η οποία έχει πλέον ξεκινήσει να διαμορφώνεται και προβλέπουμε να οριστικοποιηθεί όχι νωρίτερα από τα μέσα του 2012.
Τα νέα δεδομένα επιβάλλουν την ενσωμάτωση κοινωνικών και περιβαλλοντικών στόχων τόσο στην καθημερινή μας πρακτική, όσο και στην στρατηγική των επιχειρήσεων αλλά και των κυβερνήσεων της κάθε χώρας. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προωθεί την υιοθέτηση ποιοτικών πρακτικών απασχόλησης, καθώς και τον σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, κυρίως όσον αφορά τις επιχειρήσεις που ανήκουν στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού. Η «ευελισφάλεια» (συνδυασμός ευελιξίας και ασφάλειας) και η διαχείριση της πολυμορφίας αποτελούν νέες προκλήσεις που οι επιχειρήσεις καλούνται να αντιμετωπίσουν. Οι καινοτομίες όσον αφορά τη διαχείριση της προστασίας της υγείας των εργαζομένων, την καταπολέμηση των διακρίσεων, την ελεύθερη κυκλοφορία των εργαζομένων, την επιχειρηματική εκπαίδευση και τη δια βίου μάθηση κατέχουν επίσης σημαντική θέση στην ατζέντα για την εταιρική κοινωνική ευθύνη.
Σήμερα, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις της χώρας μας, χαρακτηριζόμενες από συσσωρευμένα προβλήματα, διανύουν μια έντονη εσωτερική ανάγκη για ανανέωση, έχουν ευαισθητοποιηθεί, πιέζονται, αλλά και αντιλαμβάνονται πιο σωστά τον παγκόσμιο ανταγωνισμό και τον καταναλωτή – πελάτη τους. Έχουν ανάγκη για μια νέα στρατηγική, ένα νέο αναπτυξιακό μοντέλο που θα διευκολύνει τόσο τον επανασχεδιασμό και την επανατοποθέτησή τους στην αγορά ως ελπιδοφόρων και ανταγωνιστικών επιχειρήσεων, όσο και την ανάπτυξη, μεγέθυνση και διεθνοποίησή τους.
Στο σημερινό αβέβαιο και πολύπλοκο επιχειρηματικό περιβάλλον οι τεχνολογικές εξελίξεις, η διεθνής οικονομική ενοποίηση και η ωρίμανση των εγχώριων αγορών έχουν διαμορφώσει ένα νέο πλαίσιο έντονου ανταγωνισμού, όπου έχουν εμφανισθεί περισσότεροι κίνδυνοι, αλλά και μεγαλύτερες ευκαιρίες για τις επιχειρήσεις. Κατ’ αυτόν τον τρόπο οι επιχειρηματίες αναζητούν τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα που θα τις επιτρέψουν κατ΄ αρχήν να επιβιώσουν και στην συνέχεια να αναπτυχθούν, η ανακάλυψη και η εκμετάλλευση, όμως, των οποίων απαιτεί την ικανότητα και την δέσμευση για ριζικές αλλαγές.
Όσες επιχειρήσεις αναπτύσσονται μέσω franchise και όσες διατηρούν δίκτυα λιανικής, έχουν συνήθως ένα διευθυντή, με το τίτλο π.χ. Retail Manager, ο οποίος διαχειρίζεται το όλο δίκτυο και αποτελεί τον συνδετικό κρίκο της διοίκησης με τις μάχιμες ομάδες, τα καταστήματα. Αυτός ο άνθρωπος, σε συνεργασία με τον Marketing Manager και -αν υπάρχει- τον επικεφαλή του R&D δημιουργούν μια ομάδα συντονισμού και κρούσης που ηγείται της προσπάθειας, του project για τον εντοπισμό και εκμετάλλευση του κρίσιμου ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος που θα βγάλει την επιχείρησή τους από το τέλμα της κρίσης και θα την καταστήσει ηγέτιδα δύναμη. Αυτό το οργανωτικό σχήμα, όπως καταλαβαίνουμε, στηρίζεται σημαντικά στο ρόλο του Διευθυντή Ανάπτυξης και δίδεται κατ’ αυτόν τον τρόπο η ευκαιρία να αναβαθμισθεί ο ρόλος του Υπεύθυνου Franchise σε Διευθυντή Ανάπτυξης, ο οποίος πλέον κατέχει «οριζόντια» ιεραρχική θέση στις σύγχρονες οργανωτικές δομές, αναβαθμίζεται ο ίδιος και αναβαθμίζει και το ρόλο του χώρου μας στο επιχειρησιακό παιχνίδι.

(*) βλ. The Making of a Euromess, www.nytimes.com/2010/02/15/opinion/15krugman.html, άποψη του PAUL KRUGMAN στους New York Times